Feb 4, 2009

Angkara steroid

Kalau ia membuatkan seseorang atlet lebih berotot sasa dan menambah kuasa, mengapa steroid tidak baik untuk kesihatan seseorang? Hakikatnya, walaupun ia digunakan dalam rawatan perubatan bagi kes tertentu, ia meninggalkan pelbagai kesan sampingan yang ‘menakutkan’ untuk didengar, khususnya di kalangan lelaki.

Pertama sekali, jangan keliru antara steroid anabolik dengan kortikosteroid. Steroid anabolik digunakan untuk membina otot manakala kortikosteroid bertindak mengurangkan respons imun aktif dan meredakan kebengkakan.


Steroid anabolik yang disalah guna oleh atlet merupakan versi sintetik bagi hormon lelaki iaitu testosteron. Namun, bagi semua jenis hormon yang diganggu proses semula jadi dan fungsi asasnya boleh mengakibatkan banyak masalah.

Ia meninggalkan kesan terhadap keseluruhan tubuh dan antara kesan yang paling sensitif adalah apabila ia menjejaskan upaya seksual dan juga usia.

Lelaki yang mengambil steroid anabolik berisiko mempunyai payu dara yang besar, merasai kesakitan ketika zakar menegang dan juga saiz testikel yang mengecut. Lebih teruk, ia mengurangkan kiraan sperma dan akhirnya seseorang lelaki berhadapan dengan masalah ketidaksuburan dan juga mati pucuk.

No comments:

Post a Comment