Dec 27, 2008

10,000 rakyat Malaysia mati setiap tahun

NUFERA: MAKANAN BERFUNGSI LENGKAP http://nufera-virgin-coconut-oil.blogspot.com/

Ramai mahu berhenti merokok gagal melakukannya

ROKOK memang diketahui penyebab kepada pelbagai komplikasi kesihatan. Namun,
ancaman penyakit 'gagal' menakutkan perokok supaya berhenti merokok.

Secara saintifiknya, apabila perokok menyedut asap daripada rokok, nikotin
sampai ke otak dalam tempoh beberapa saat dan melekat pada reseptor nikotin
dalam otak. Ia kemudian mengaktifkan laluan ke litar otak, sekali gus
menstimulasi rasa seronok di tengah otak.

Bagaimanapun, kesan keseronokan itu hanya seketika menyebabkan perokok
bergantung kepada nikotin dan menjadi terbiasa dengan satu tahap nikotin
dalam sistem tubuh. Jika tahap nikotin itu merosot, perokok akan berasa
sangat sengsara dan gelisah.


Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), perokok tahu mengenai risiko kesihatan yang dikaitkan dengan tabiat merokok. Malah, dalam kajian WHO, ramai perokok mahu berhenti merokok, tetapi kebanyakan mereka kembali merokok kerana ketagih pada nikotin.
Ketagihan itu sangat kronik dan boleh disamakan dengan senario relaps (kembali menyerang) dalam situasi perubatan.

Pengurus Hal Ehwal Perubatan Pfizer, Dr Vicknesh Wellupilai mengakui senario itu kerana nikotin sifatnya mudah merentasi halangan antara darah dan otak dengan hanya satu hembusan dan kemudian mempengaruhi rangkaian fungsi biologi.

“Memang faktor tarikan itu menjadikan perokok menghadapi kesukaran untuk berhenti merokok. Kajian menunjukkan tujuh peratus perokok yang cuba berhenti merokok hanya mampu bertahan untuk beberapa tahun selepas itu. Malah, kebanyakan mereka kembali merokok dalam beberapa hari selepas mula berhenti merokok,” katanya.

Justeru, tidak hairan kajian mendapati komplikasi akibat merokok adalah punca kematian 10,000 rakyat Malaysia setiap tahun. Jika dipecahkan mengikut etnik menunjukkan 55.6 peratus membabitkan orang Melayu, Cina (34 peratus) dan India (33 peratus).

Angka itu tidak begitu menghairankan kerana pada 2002, WHO pernah menyifatkan Malaysia sebagai negara yang mempromosikan merokok secara tidak langsung. Ini berikutan statistik 1997 yang memperlihatkan pengiklanan jenama rokok mencecah hingga AS$90 juta manakala pada 2000, dua firma rokok saja mengeluarkan kos pengiklanan mencecah AS$40 juta.

Senario itu bagaimanapun bukan hanya terhad di Malaysia. Di Amerika, di sebalik angka 438,000 kematian setahun menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) yang berpunca daripada rokok, sebuah firma rokok terbesar di sana membelanjakan lebih dari AS$3 bilion pada 1996 untuk pengiklanan saja.

Lebih hebat, iklan rokok kerap kali dikaitkan dengan tarikan seksual, kejayaan dan kehidupan moden yang sofistikated.

Sejak penyekatan iklan rokok di media massa dan cetak selain harganya yang dinaikkan, ramai yang berhasrat untuk berhenti merokok. Ini ditambah dengan evolusi dalam rawatan berhenti merokok seperti terapi gantian nikotin, sama ada gam atau tampalan.

“Ramai yang ingin berhenti merokok tetapi tidak tahu untuk memulakannya. Justeru, Pfizer melancarkan kempen iaitu “Saya berikrar tidak merokok” bagi memberi peluang kepada perokok yang selalu ingin berhenti tetapi tidak pasti bagaimana caranya,”katanya.

Dr Wellupilai berkata, ikrar yang boleh dihantar melalui laman web, quittingchamp.com.my bukan satu perjanjian untuk berhenti merokok tetapi hanya satu langkah pertama berbentuk dorongan kepada perokok untuk berhenti merokok.

No comments:

Post a Comment