Dec 27, 2008

Makanan berkhasiat bantu kekal sihat

NUFERA: MAKANAN BERFUNGSI LENGKAP http://nufera-virgin-coconut-oil.blogspot.com/

USAHA mengubah persepsi masyarakat terhadap pengambilan makanan seimbang dan berkhasiat bukan saja untuk manfaat diri sendiri malah seisi keluarga.

Ia penting kerana pemahaman dalam penyediaan makanan dapat mendisiplinkan diri seseorang dalam mengawal nafsu makan. Ini sekali gus membolehkan seseorang mengutamakan khasiat bagi mengekalkan kesihatan serta menghindarkan diri daripada dijangkiti penyakit berisiko.



Wanita mudah terdedah dengan pelbagai penyakit berisiko seperti barah pangkal rahim, barah payu dara, barah usus, batu karang, sakit buah pinggang, jantung dan kencing manis jika mengambil mudah dari segi pemakanan.
Makanan berkhasiat bantu kekal sihat

Pakar sakit puan, Dr Aishah Tul Radziah Hussin, berkata pengambilan makanan yang mengandungi bahan boleh memudaratkan kesihatan seperti kolesterol, gula, pewarna dan pengawet harus dijauhi.

Menerusi bengkel kesedaran pemakanan berkhasiat di Sungai Petani, Kedah, baru-baru ini, beliau menekankan penjagaan kesihatan yang betul terutama di kalangan wanita sudah berkahwin.

“Penting bagi individu mengutamakan cara pengambilan makanan berjadual selain mengawal selera supaya tidak memakan makanan dan minuman kosong tanpa khasiat.

“Jika boleh, elok kembali kepada cara pemakanan tradisional yang diamalkan masyarakat dulu. Mereka amat teliti dalam pemakanan selain mengamalkan senaman bagi mengekal dan meningkatkan kesihatan badan,” katanya.

Bengkel kesedaran itu antara lain memberi tumpuan terhadap cara penyediaan makanan menyihatkan disediakan Dr Aishah sendiri.

Beliau banyak memberi penekanan dalam penyediaan sup berasaskan sayur-sayuran menerusi penggunaan keledek merah, lobak merah, kentang dan bunga kobis.

Menerusi program terbabit, peserta turut diberi pendedahan cara menyediakan makanan berkhasiat secara teori dan praktikal.

Peserta, Hafizah Muhamad Deli, 29, berkata program penjagaan kesihatan seumpama itu dapat meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai cara pengambilan makanan yang boleh mengurangkan risiko dijangkiti penyakit berbahaya.

“Dalam kehidupan serba moden kini, kita seharusnya lebih berhati-hati dari segi pengambilan makanan. Jangan mudah tertarik dengan makanan yang sedap dan menyelerakan kerana di sebalik kelazatannya, tersembunyi bahan pembunuh," katanya.

No comments:

Post a Comment