Dec 27, 2008

Lemak pada hati tiada penawar

NUFERA: MAKANAN BERFUNGSI LENGKAP http://nufera-virgin-coconut-oil.blogspot.com/

Atasinya dengan turunkan berat badan, berhenti ambil arak, bersenam, makan makanan seimbang

MASALAH pada hati boleh berlaku bertahun-tahun lamanya tanpa anda ketahui. Ia selalunya ditemui secara tidak sengaja apabila menjalani ujian darah untuk penyakit lain.

Hati yang bermasalah jarang menunjukkan simptom. Jika ada pun, tahap kerosakan pada hati hanya dapat dikesan selepas ia sudah kronik.

Satu daripadanya, lemak pada hati (fatty liver) iaitu merujuk pada lebihan lemak dalam sel hati. Umumnya, hati mengandungi sedikit lemak, tetapi tidak melebihi 10 peratus daripada berat hati. Jika sebaliknya, lemak pada hati sudah banyak berkumpul dan boleh menyebabkan komplikasi kesihatan yang serius.

Presiden Spirulina Bio-Lab Osaka, Jepun, Dr Yasumasa Kodo, berkata lemak pada hati pada peringkat awal mungkin tidak memberi masalah tetapi jumlah yang banyak kadang kala boleh menyebabkan radang pada hati atau keadaan yang dikenali sebagai steatohepatitis


“Kadang kala radang disebabkan lemak pada hati dikaitkan dengan penyalahgunaan alkohol yang dikenali sebagai ‘alcoholic steatohepatitis’. Bagaimanapun, jika bukan disebabkan alkohol, punca lain itu disebut sebagai ‘non-alcoholic steatophepatitis’ atau NASH.


Hati yang radang boleh berparut dan menjadi semakin serius dari semasa ke semasa. Keadaan ini dinamakan sirosis, ia serius dan boleh menyebabkan kegagalan hati. NASH adalah satu daripada tiga faktor utama sirosis.

“NASH biasanya tiada simptom. Pesakit hanya mengetahui mengenainya melalui ujian darah untuk masalah lain. NASH boleh memusnahkan hati dalam masa bertahun-tahun tanpa sebarang simptom.

Jika ada, simptomnya seperti pesakit mengalami turun berat badan mendadak, sakit perut, letih, lemah dan keliru. Keadaan ini sebenarnya menunjukkan masalah lemak pada hati sudah serius.

Dr Kodo berkata, pengambilan terlalu banyak makanan yang berkalori adalah punca lemak terkumpul di hati. Apabila hati tidak memproses dan memecahkan lemak seperti sepatutnya ia berfungsi, jumlah itu bertambah banyak.

“Mereka yang obes dan diabetes, cenderung dengan masalah ini. Selain itu, kanak-kanak juga tidak mustahil berhadapan dengan masalah lemak pada hati,” katanya.

Selain itu, pengambilan alkohol, penurunan berat badan secara drastik dan pemakanan yang tidak seimbang juga boleh menyebabkan lemak pada hati.

Dr Kodo berkata, tiada ubat atau pembedahan bagi membuang lemak pada hati melainkan anda memperbaiki kesihatan diri.

Jika anda berhadapan dengan masalah lemak pada hati terutama NASH, anda sepatutnya menurunkan berat badan secara selamat (tidak lebih satu atau dua paun dalam seminggu), berhenti mengambil arak, kawal diabetes dengan baik, makan makanan seimbang, bersenam dan kerap membuat pemeriksaan kesihatan.

Walaupun tidak semua tetapi kebanyakan lemak pada hati membabitkan mereka yang berusia pertengahan umur dan terlebih berat. Selalunya mereka yang berisiko adalah;

Terlebih berat (BMI antara 25-30)

Obesiti (BMI lebih 30)

Diabetes

Persatuan Hati Kanada melaporkan 20 peratus dewasa yang dikesan dengan NASH akhirnya didiagnos dengan sirosis dan 11 peratus mengalami masalah hati lain yang membawa maut. Kegagalan hati yang kronik memerlukan pendermaan hati.

Bagaimanapun, Dr Kodo berkata, hasil penyelidikan Spirulina Bio-Lab dan Universiti Kebangsaan Okayama National (UKON) Jepun mendapati dalam konteks lemak pada hati ia boleh diperbaiki dengan pengambilan spirulina.

“Spirulina bukan ubat ajaib yang boleh menyembuhkan lemak pada hati tetapi pesakit boleh mengambilnya kerana ia dapat memperbaiki keadaan lemak pada hati selain sifatnya yang anti oksidan,” katanya.

Dr Kodo berkata, spirulina yang terkenal sebagai ejen anti-penuaan juga baik diambil sebagai pelengkap dalam diet.

No comments:

Post a Comment